Czy Twoje miejsce pracy ma pozytywną kulturę?

Czy opisałbyś swoje miejsce pracy jako posiadające pozytywną kulturę?

Wiele osób nie jest pewnych, czym właściwie jest kultura organizacyjna, ale zidentyfikowanie swojej i określenie, czy jest ona postrzegana jako pozytywna czy negatywna, jest jedną z największych sił napędowych w kierunku poprawy wydajności.

Kultura miejsca pracy to w zasadzie osobowość i tożsamość miejsca pracy. Chodzi o atmosferę panującą w organizacji, o to, jak szczęśliwi są pracownicy, o to, co reprezentuje firma, czy jest to zróżnicowane, integracyjne i równe miejsce pracy, czy istnieją możliwości rozwoju i czy firma ma powiązania z organizacjami charytatywnymi.

Istnieje wiele różnych aspektów, które składają się na kulturę miejsca pracy, ale wszystko sprowadza się do tego, czym naprawdę jest Twoja firma.

Negatywna kultura pracy nie jest dobrą rzeczą. W tym przypadku musisz pomyśleć o tym, jak stworzyć pozytywną kulturę w miejscu pracy i skupić się na tych, którzy siedzą przy biurkach każdego dnia roboczego. W przeciwnym razie okaże się, że dość szybko tracisz doświadczonych pracowników i masz trudności z zastąpieniem ich nowymi talentami. W rezultacie drastycznie spadnie produktywność i motywacja.

Jak ocenić kulturę Twojego miejsca pracy

Kultura Twojego miejsca pracy nie jest czymś, co możesz zobaczyć, jest to bardziej odczucie niż cokolwiek innego. Możesz jednak ocenić różne aspekty tworzące Twoją kulturę i stwierdzić, czy są one negatywne czy pozytywne. Im więcej pozytywów, tym bardziej optymistyczne i pozytywne jest miejsce pracy, a w rezultacie bardziej pozytywna kultura pracy.

Najlepszym sposobem na sprawdzenie, w którym miejscu na skali od pozytywnej do negatywnej znajduje się kultura Twojego miejsca pracy, jest zapytanie Twoich pracowników.

Twoi pracownicy są Twoim najważniejszym atutem, a to oznacza, że możesz ich zapytać, jak się czują i co myślą. Robiąc to, w rzeczywistości zwiększasz pozytywne nastawienie w miejscu pracy, ponieważ pomagasz podnieść morale i pomagasz pracownikom czuć się docenionymi i wysłuchanymi.

Możesz zachęcić pracowników do wyrażenia swoich szczerych opinii, wprowadzając ankietę satysfakcji pracowników. Twoja ankieta nie musi nosić tej konkretnej nazwy, ale dosłownie będzie polegała na pytaniu, jak czują się pracownicy i czy są zadowoleni w obecnej sytuacji.

Jest to idealna okazja, aby zapytać swoich pracowników, co myślą i jak się czują, a pod warunkiem, że ankieta będzie anonimowa (i nie będzie to miało znaczenia), możesz dowiedzieć się bardzo przydatnych informacji, które mogą wpłynąć na zmiany i decyzje podejmowane od tego momentu.

W swojej ankiecie zapytaj pracowników, co sądzą o wystroju biura, zapytaj ich o sposób prowadzenia biura, zapytaj o ich opinie na temat zarządzania i zapytaj ich, co sądzą o obecnej kulturze w biurze.

Możesz również rozbić obecną kulturę poprzez ocenę następujących kwestii:

  • Czy podejmujesz etyczne decyzje biznesowe?
  • Czy masz jakieś powiązania z organizacjami charytatywnymi?
  • Czy przywiązujesz wagę do ludzi, a nie do liczb i statystyk?
  • Czy twój biznes jest uczciwy?
  • Czy masz jasne ścieżki rozwoju kariery?
  • Czy Twoja firma jest zróżnicowana i sprzyja integracji?
  • Czy Twoja firma oferuje równość?
  • Czy twoja misja jest jasna dla wszystkich?
  • Czy twoja misja skupia się na ludziach?

To wszystko są bardzo ważne punkty przy określaniu, czy Twoja obecna kultura pracy jest pozytywna, czy też przydałyby się w niej jakieś zmiany.

Pamiętaj, że pozytywna kultura pracy ma wiele korzyści. Będziesz miał dostęp do kreatywnych pomysłów z sali konferencyjnej, zauważysz, że pracownicy są bardziej zaangażowani i skupieni na pracy, zauważysz, że retencja pracowników jest wyższa i że łatwiej jest przyciągnąć nowe talenty.

Nie ma żadnych minusów koncentrowania się na kulturze miejsca pracy i zwiększania poziomu pozytywności. Musisz jednak mieć dostęp do informacji, które pozwolą Ci podejmować decyzje w pierwszej kolejności.

Zobacz również